Πε. Δεκ 19th, 2024

 Η επιλογή της σωστής μπαταρίας ανάλογα με τις απαιτήσεις του οχήματος είναι σημαντική, αφού εξασφαλίζει την σωστή λειτουργία και μακροζωία της μπαταρία.

Τα πρώτα αυτοκίνητα δεν είχαν μπαταρίες, καθώς τα ηλεκτρικά τους συστήματα ήταν μειωμένα. Η κόρνα είχε πουάρ, οι προβολείς ήταν ασετυλίνης και ο κινητήρας ξεκινούσε με μανιβέλα. Οι μπαταρίες αυτοκινήτων χρησιμοποιήθηκαν, ευρέως, γύρω στο 1920, καθώς τα αυτοκίνητα εξοπλίστηκαν με ηλεκτρικές μίζες. 

Η μπαταρία αποθηκεύει ηλεκτρική ενέργεια σε χημική μορφή και την αποδίδει, όποτε την χρειαστούμε. Το ρεύμα της μίζας προέρχεται από την μπαταρία, αλλά και της ανάφλεξης ή των προθερμαντήρων, όσο η γεννήτρια δεν έχει αρχίσει να δίνει ρεύμα. Χρειαζόμαστε, επίσης, ενέργεια από την μπαταρία, όταν ο κινητήρας δουλεύει στο ρελαντί. Η παραγωγή ρεύματος, σε αυτήν τη φάση, είναι πολύ χαμηλή και δεν αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες της ανάφλεξης. Πόσο μάλλον όταν είναι αναμμένα τα φώτα ή εργάζονται και άλλοι καταναλωτές. Ακόμη και σε κανονική λειτουργία, αν ενεργοποιηθούν όλοι οι ηλεκτρικοί καταναλωτές, η παραγωγή ρεύματος από τη γεννήτρια δεν επαρκεί, οπότε η μπαταρία καλύπτει την επιπλέον ζήτηση. Η ισχύς της γεννήτριας είναι, πάντα, μικρότερη από το άθροισμα των ρευμάτων όλων των καταναλωτών. Έτσι, χρειαζόμαστε ρεύμα από την μπαταρία για να καλύψουμε τις ελλείψεις. Παράλληλα, υπάρχουν στιγμές που ενδέχεται να χρειαστούμε ρεύμα, ενώ ο κινητήρας είναι σβηστός, π.χ. για το ραδιόφωνο. 

Τύπος πόλων της μπαταρίας αυτοκινήτου 

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της μπαταρίας αυτοκινήτου, είναι το μέγεθος των πόλων. Υπάρχουν 2 βασικές κατηγορίες. Οι μικροί και οι μεγάλοι πόλοι 
(Υπάρχουν και οι μπαταρίες με φλάντζα αλλά είναι σπάνιες στα επιβατικά 
οχήματα). 

Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας για το ποια μάρκα χρησιμοποιεί ποιο τύπο. 
Τις περισσότερες φορές έχει να κάνει με το που κατασκευάστηκε το 
αυτοκίνητο (χωρίς πάντα να είναι απαράβατος κανόνας). Έτσι συνήθως τα 
αμάξια που φτιάχτηκαν στην Ιαπωνία έχουν μικρούς πόλους, ενώ τα 
Ευρωπαϊκά και Αμερικάνικα μεγάλους. 
Καλό θα είναι πάντως απλώς να κοιτάξετε την ήδη υπάρχουσα μπαταρία για 
να το διαπιστώσετε μόνοι σας. 

Οι μεγάλοι (ή κλασσικοί) πόλοι έχουν διάμετρο περίπου 
17.5-19.5 χιλιοστά στον θετικό πόλο και 16-18 χιλιοστά στον 
αρνητικό πόλο . 
Οι μικροί (ή Ιαπωνικού τύπου) πόλοι έχουν διάμετρο περίπου 
*12.5-14 *χιλιοστά στον θετικό πόλο και 11-12.5 χιλιοστά στον 
αρνητικό πόλο . 

Αγορά νέας μπαταρίας αυτοκινήτου 

Ένα μεσαίου κυβισμού (1000-1600) συμβατικό αμάξι με βενζινοκινητήρα, 
χρειάζεται συνήθως 40-65 Ah μπαταρία. 
Ντιζελοκινητήρες ή μεγάλου κυβισμού αμάξια είναι πιο απαιτητικά και 
μπορεί να χρειάζονται 100+ Ah. Τα υβριδικά αμάξια ή όσα αμάξια έχουν τεχνολογία Start/Stop για οικονομία, παίρνουν AGM μπαταρίες. 

Όλες οι μπαταρίες των αυτοκινήτων είναι περίπου 12V. Περίπου γιατί 
αναλόγως το πόσο φορτισμένη είναι η μπαταρία η τάση αλλάζει λίγο. 
Σχεδόν όλες πλέον είναι μηδενικής συντήρησης (κλειστού τύπου). Έτσι δεν 
χρειάζεται να προσθέτετε νερό κατά διαστήματα όπως παλαιότερα και δεν 
υπάρχει κίνδυνος διαρροών. 

Ποια είναι τα βασικά κριτήρια επιλογής μπαταρίας; 

Bασικό εξάρτημα του αυτοκινήτου είναι η μπαταρία. Εξίσου σημαντικός είναι ο τρόπος επιλογής της. 

Παρακάτω παραθέτουμε ορισμένα στοιχεία για να κάνουμε μια καλή επιλογή στην αγορά της μπαταρίας μας. 

Εκτός από το μέγεθος που τη χαρακτηρίζει, κυριότερο ρόλο παίζουν δύο άλλα μεγέθη που δηλώνουν και την δυναμή της α) η χωριτικότητα που μετριέται σε (Ah) αμπερώρια και β) η δύναμη της εκκίνησης που μετριέται σε (Α) αμπέρ. 

Τα αυτοκίνητα που ο χρόνος κατασκευής τους είναι πριν το 2002-2003 ονομάζονται παλαιάς τεχνολογίας και έχουν χαμηλό τρόπο φόρτισης δυναμού με λίγες καταναλώσεις, οπότε διαλέγουμε μπαταρία χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις. 

Τα αυτοκίνητα όμως που ο χρόνος κατασκευής τους είναι μετά το 2002-2003 ονομάζονται νέας τεχνολογίας και έχουν υψηλό τρόπο φόρτισης του δυναμού λόγω των πολλών καταναλώσεων extra και χρειάζονται μπαταρίες με ιδιαίτερες απαιτήσεις. 

Θα πρέπει να σημείωσουμε ότι οι επώνυμες μάρκες κατασκευής μπαταριών και ιδιαίτερα οι ευρωπαικές εταιρείες κατασκευάζουν τέσσερις (4) ποιότητες μπαταριών. 

1) Μπαταρίες για αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις 

2) Μπαταρίες για αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας με ιδιαίτερες απαιτήσεις 

3) Μπαταρίες premium για αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας 

4) Μπαταρίες για υβριδικά αυτοκίνητα και start –stop 

Σύστημα star-stop

Εάν το αυτοκίνητο διαθέτει σύστημα Start-Stop, αναγεννητική πέδηση η άλλες ανάλογες τεχνολογίες, η μπαταρία θα πρέπει να εξασφαλίζει υψηλή ισχύ εκκίνησης, να επαναφορτίζεται γρήγορα και να είναι ανθεκτική στους πολλαπλούς κύκλους φόρτισης-εκφόρτισης.

Το σύστημα Start&Stop

Όταν το όχημα σταματήσει, π.χ. στο κόκκινο φανάρι ή σε μποτιλιάρισμα, το σύστημα Start-Stop σβήνει τον κινητήρα, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO2. Για να ωφεληθεί ο χρήστης από τα πλεονεκτήματα του συστήματος Start-Stop, θα πρέπει ο κινητήρας, να λειτουργεί μόνον όταν είναι απολύτως απαραίτητος και αυτό εξαρτάται πρωτίστως από την μπαταρία.
Η μπαταρία σε αυτά τα μοντέλα είναι «ενισχυμένη» και αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την τροφοδοσία του ηλεκτρικού εξοπλισμού του αυτοκινήτου, όπως π.χ. το σύστημα εξαερισμού, το ραδιόφωνο, το δορυφορικό σύστημα πλοήγησης κ.α. Επιπλέον, θα πρέπει η μπαταρία να είναι επαρκώς φορτισμένη για να επιτρέπει τη λειτουργία απενεργοποίησης του κινητήρα (engine off).

ΦΟΡΤΙΣΗ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ 

Απαραίτητα όργανα σ’ενα σκάφος είναι το βολτόμετρο, το Αμπερόμετρο και ο φορτιστής μπαταριών. 

Οι φορτιστές διακρίνονται στους συμβατικούς φορτιστές(παλαιού τύπου) και τους ηλεκτρονικούς αυτόματους(νέου τύπου). 

Οι απλοί φορτιστές χρησιμεύουν για περιστασιακές φορτίσεις και κάτω απο την επίβλεψη μας,διότι δεν διαθέτουν θερμική ασφάλεια που θα διακόψει το κύκλωμα σε περίπτωση υπερθέρμανσης. 

Οι ηλεκρτονικοί αυτόματοι είναι εκείνοι που φορτίζουν όλους τους τύπους των μπαταριών (κλειστού τύπου,ανοιχτού τύπου,GEL,AGM) και διακόπτουν την φόρτιση όταν η μπαταρία πάρει το 100% της χωριτικότητας της και την διατηρεί έτσι χωρίς να χρειαστεί να διακόψουμε εμείς την λειτουργία του. 

Εδώ θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν η μπαταρία ή οι μπαταρίες μας έχουν αδειάσει από το ρεύμα έστω και μία φορά ολοσχερώς.Θα πρέπει να φορτιστούν για αρκετό χρόνο διότι μια επιφανειακή φόρτιση λεπτών ή μερικών ωρών θα φορτίσει επιφανειακά τις πλάκες της μπαταρίας και στην πρώτη δυσκολία θα βγάλει πρόβλημα. 

Οπότε ποτέ δεν χρησιμοποιούμε ταχεία φόρτιση παρά μόνο σε περίπτωση ανάγκης.Εάν δεν είναι ηλεκτρονικός ή αυτόματος ο φορτιστής μας αλλά παλαιού τύπου συμβατικός η καλύτερη φόρτιση γίνεται με το 1/20 της χωριτικότητας της μπαταρίας τουλάχιστον για 24 ώρες, πχ. Μπαταρία 100ΑΗ διαιρούμενη με το 20 μάς κάνει 5ΑΗ αρα φορτίζουμε την μπαταρία μας επι 24 ώρες με 5ΑΗ. 

Μπορούμε επίσης να κάνουμε μια πιο γρήγορη φόρτιση με το 1/10 της χωριτικότητας της για 12 ώρες, πχ. Μπαταρία 100ΑΗ διαιρούμενη με το 10 μας δίνει 10ΑΗ άρα φορτίζουμε την μπαταρία με 10ΑΗ επι 12 ώρες. 

Αν τώρα η μπαταρία μας είναι ανοιχτού τύπου, ο έλεγχος όσον αφορά την πυκνότητα(δύναμη) του ηλεκτρολύτη γίνεται με πυκνόμετρο). 

Πυκνότητα 1,265 η φόρτιση της είναι 100% 

Πυκνότητα 1,225-1,250 η φόρτιση της είναι 75%-80% 

Πυκνότητα 1,190-1,210 η φόρτιση της είναι 50% 

Πυκνότητα 1,150-1,180 η φόρτιση της είναι 25%