Το κράνος αποτελεί τον κρισιμότερο παράγοντα ασφαλείας για τους οδηγούς και συνοδηγούς μοτοσυκλέτας
Η βασική του χρήση είναι η προστασία του κεφαλιού. Στην Ελλάδα αρκετά από τα θανατηφόρα ατυχήματα θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν ο οδηγός φορούσε προστατευτικό κράνος.
Μην αμελείται να φοράτε κράνος είτε είστε ο οδηγός της μηχανής είτε ο συνοδηγός. Έχει αποδειχτεί ότι το κράνος σώζει ζωές.
Το βασικότερο κριτήριο για την αγορά κάποιου κράνους είναι να πλήρη της προδιαγραφές ασφαλείας. Πάντα να ρωτάτε αν το κράνος εχει προδιάγραφες ασφαλείας (ECE 22.05)
Tο κέλυφος του κράνους συνήθως είναι φτιαγμένο απο μίξη πολυκαρμπονατου, από fiberglass,ή από μίξη διαφορών άλλων υλικών όπως carbon(ανθρακονηματα)και kevlar.
Τα κράνη απο fiberglass συνήθως έχουν πολύ μεγάλη αντοχή σε δυνατή πρόσκρουση και το υλικό παραμένει αναλλοίωτο για πολλά χρονιά, όπως επίσης και τα carbon
Το πολυκαρμπονατο είναι συνήθως γερά φτιαγμένο αλλά όχι για πολλά χρόνια και το βάρος του είναι κάπου στην μέση και προς τα πάνω των συνηθισμένων γραμμάριων που έχουν τα κράνη.
Τα fiber,carbon είναι σαφέστατα ποιο ελαφριά και ίσως από τα ποιο ελαφριά κράνη.
2oν) Το δεύτερο βασικότατο κριτήριο είναι η σωστή εφαρμογή στο κεφάλι μας.
Αλήθειες
1 Το κράνος προστατεύει για μια σύγκρουση μόνο, μετά από μια, έστω μικρή σύγκρουση πρέπει να αντικατασταθεί
2 Ασφαλής εφαρμογή του κράνους είναι η σωστή εφαρμογή του κράνους ,ακόμα και το καλύτερο κράνος δεν προστατεύει εάν δεν είναι τοποθετημένο σωστά στο κεφάλι σας .Γιατί συγκεκριμένα χτυπήματα μπορεί να σας αφαιρέσουν το κράνος εάν το κράνος δεν έχει εφαρμοστεί σωστά.
Ένα κράνος πρέπει να είναι λίγο σφικτό στην αρχή αλλά με τον καιρό θα προσαρμοστεί στο κεφάλι σας .
3 Όλα τα κράνη έχουν λουρί στο υποσιάγωνο. Πρέπει πάντοτε να είναι δεμένο καλά, όμως να σας προκαλέσει δυσφορία.
4 Πάντοτε τσεκάρετε τις πλαινές βίδες της ζελατίνας, πριν από κάθε χρήση. Αν χρειαστεί σφίξτε τις με κάποιο νόμισμα ή εργαλείο.
Ποτέ μην χρησιμοποιείτε φιμέ ζελατίνες την νύχτα ή μέρες με χαμηλή ορατότητα.
5 Μην προκαλείτε αλλαγές στο κράνος σας ή στο σύστημα κλεισίματος του λουριού του υποσιάγωνου. Μην βάφετε ή τοποθετείτε αυτοκόλλητα στο κράνος σας..
6 Τα κράνη δεν είναι για πάντα. Όλα τα στοιχεία του κράνους παλιώνουν.
οι ειδικοί συνιστούν αντικατάσταση οποιουδήποτε κράνους μετά από τέσσερις σεζόν
Πως μπορώ να ξερώ αν το κράνος που με ενδιαφέρει πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας;
Ο κανονισμός ευρωπαϊκής ένωσης απαιτεί ότι κάθε κράνος θα φέρει μια ετικέτα ραμμένη επάνω στον ιμάντα συγκράτησης του κράνους . Αυτή η ετικέτα πρέπει να βρίσκεται σε ένα εμφανές σημείο και να αντέχει στον χρόνο (να μην φθείρεται ώστε να μπορεί να ελέγχεται από κάθε αρμόδια αρχή με την πάροδο του χρόνου ).
Οι ενδείξεις της homologation που πρέπει να έχει αυτή η ετικέτα είναι ο τμηματικός αριθμός παραγωγής Το homologation σημάδι που είναι η ανώτερη υπόθεση Ε που παρακολουθείται από διακριτικό αριθμό, που εγγράφεται σε έναν κύκλο. Ο αριθμός μετά από την ανώτερη υπόθεση Ε αντιπροσωπεύει τη χώρα που έχει χορηγήσει η homologation. Παραδείγματος χάριν E3 χαρακτηρίζει τα κράνη που εγκρίνονται στην Ιταλία, E6 στο Βέλγιο, E1 στη Γερμανία, E2 Γαλλία, Ε9 Ισπανία, Ε5 Σουηδία, Ε12 Αυστρία κ.λπ.
Κάτω από το Ε-σημάδι υπάρχουν δύο σειρές αριθμών: Ο αριστερός είναι ο homologation αριθμός που ορίζεται από τις εθνικές υπηρεσίες, όπου τα δύο πρώτα ψηφία αντιπροσωπεύουν τη σειρά τροποποιήσεων στο πλαίσιο της οποίας το πρότυπο έχει εγκριθεί (04 αντιπροσωπεύουν το τέταρτο, 05 το πέμπτο, και τα λοιπά).
Οι υπόλοιποι αριθμοί της σειράς αυτής είναι ο αριθμός έγκρισης του συγκεκριμένου μοντέλου κράνους
Η δεξιά σειρά αριθμών είναι ο αύξων αριθμός παραγωγής του κατασκευαστή.
Όσον αφορά, την προδιαγραφή ασφαλείας της ζελατίνας, οι εταιρίες υποχρεούνται να έχουν σε μια αυτοκόλλητη ταινία στην επάνω πλάγια πλευρά κοντά στο μηχανισμό συγκράτησης, αποτυπωμένο το σημάδι Ε και το homologation αριθμό που απαιτεί η ευρωπαϊκή ένωση με τον ίδιο τρόπο όπως την ετικέτα που αφορά στην ασφάλεια του κράνους.
Ένα άλλο θέμα πολύ σοβαρό, που από όσο γνωρίζω οι αρμόδιες αρχές έχουν στα χέρια τους, είναι πως όλες αυτές οι πληροφορίες και ακόμη περισσότερες, π.χ κατάλογο όλων των προδιαγραφών των χωρών της Ε.Ε με τους κωδικούς αριθμούς των χωρών, τους αριθμούς έγκρισης του κάθε μοντέλου κράνους και ζελατίνας, είναι στην διάθεση των αρχών, για να μπορούν να αστυνομεύσουν τους κακούς εμπόρους που σκοπό έχουν μόνο το κέρδος,αλλά και να διαφυλάξουν τον μοτοσικλετιστή από κράνη που δεν τηρούν τις ανάλογες προϋπόθεσης ασφάλειας.
Υπάρχει ημερομηνία παραγωγής & λήξης στα κράνη, αν ναι πως θα γνωρίσω για αυτήν;
Όχι ημερομηνία λήξης δεν υπάρχει στα κράνη.
Από τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στη homologation, οι εταιρείες υποχρεούνται να έχουν μια ετικέτα ραμμένη επάνω στον ιμάντα συγκράτησης του κράνους,ωστόσο, δεν είναι δυνατό να καθοριστεί η ακριβής ημερομηνία της παραγωγής & λήξης ενός κράνους. Παρόλο αυτά, η δεξιά σειρά αριθμών της ετικέτας είναι ο αύξων αριθμός παραγωγής του κατασκευαστή. Αλλά, μη έχοντας όμως τις καταστάσεις ημερομηνίας και παραγωγής του κατασκευαστή δεν μπορούμε να καθορίσουμε την ακριβή ημερομηνία της παραγωγής ενός κράνους. Ορισμένοι κατασκευαστές αποτυπώνουν έναν ανάγλυφο κώδικα στο εξωτερικό κέλυφος του κράνους που αντιπροσωπεύει την ημερομηνία της παραγωγής και κάποιοι άλλοι με μια ετικέτα στο εσωτερικό μέρος του κράνους συνήθως στην πολυστερίνη.
Μια ημερομηνία λήξης ισχύει για ένα κράνος;
Οι έρευνες δεν έχουν παρουσιάσει κανένα στοιχείο της υποβάθμισης των υλικών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή κρανών λόγω της επίδρασης του χρόνου. Εντούτοις, η έκθεση στο ηλιακό φως και τις ακραίες καιρικές συνθήκες της ατμόσφαιρας (ακραίο καυτό και ακραίο κρύο) καθώς και η έκθεση στους ατμούς των λιπαντικών και της βενζίνης, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τα υλικά του κράνους.
Ο συνήθης χρόνος ζωής ( ικανός να απορροφήσει ένα χτύπημα με το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα )
α ) για τα κράνη με θερμοπλαστικά υλικά είναι τα 3 έως 6 χρόνια
β ) για τα σύνθετα υλικά ( fiber class carbon kevlar ) 7 έως 10 χρόνια
Σημείωση: Όλα τα κράνη μετά από οποιοδήποτε χτύπημα είτε λόγω εμπλοκής σε ατύχημα, είτε επειδή έπεσαν από κάποιο ύψος, θα είναι πιθανά ανεπαρκή να δεχθούν και να αποροφήσουν με ασφάλεια ένα νέο κτύπημα. Ιδίως, τα σύνθετα υλικά ( fiber, carbon kevlar) που πιθανά να έχει δημιουργηθεί εσωτερική ρωγμή στην ρητίνη, μειώνοντας δραστικά την αντοχή του κελυφους στο επόμενο κτύπημα.
Όταν δεν χρησιμοποιείτε το κράνος για μεγάλο χρονικό διάστημα, να το αποθηκεύεται με μια σκούρα βαμβακερή θήκη μακριά από επιβαρυμένο εσωτερικό περιβάλλον με “αιωρούμενα ρυπογόνα μικροσωματίδια”, μεγάλο ποσοστό υγρασίας, υψηλές και χαμηλές θερμοκρασίες, αναθυμιάσεις από διαλύτες & πετρελαιοειδή. ( Η ”ζωή” των υλικών του κράνους μεγαλώνει κατά ένα ποσοστό όσο αυτό δεν εκτίθεται στα παραπάνω)
Τα ανοιγόμενα παρέχουν την ίδια ασφάλεια με τα κλειστά;
Οι έρευνες δεν έχουν παρουσιάσει κανένα στοιχείο που τα καθιστά ανίκανα να προστατέψουν το κεφάλι των Αναβατών. π.χ μια ερεύνα σχετική με τα ανοιγόμενα κράνη έδειξε ότι τα κτυπήματα που μπορεί να δεχτεί το κράνος από μια σύγκρουση, ή πτώση του μοτοσικλετιστή, δεν είχαν φορά παράλληλη με το άνοιγμα του κράνους παρά μονό σε ορισμένες περιπτώσεις είχαν πιέσεις από τριβή με το έδαφος παράλληλες με το άνοιγμα τους.
Συμπέρασμα:
Δυο στοιχεία που πρέπει να προσέξουμε κατά την αγορά ενός flip up κράνους είναι .α ) να έχει μεταλλικά κλείστρα και μηχανισμό συγκράτησης του σαγονιού από το υπόλοιπο κράνος ( φυσικά μεταλλικά κλείστρα και στο κράνος )
β ) προσοχή στο σημείο του κουμπιού που ανοίγει το κράνος θα πρέπει να είναι σε ένα σημείο που να μην μπορεί να πιεστεί σε περίπτωση πρόσκρουσης και τριβής με το έδαφος, η να έχει προστατευτικές προεξοχές γύρω από το κουμπί που να εξέχουν προς τα έξω περισσότερο από το κουμπί ώστε να μην μπορεί να έρθει σε επαφή με το έδαφος σε περίπτωση τριβής ως παράδειγμα δείτε την εικόνα 1. Ένα άλλο αρκετά καλό σύστημα είναι να έχει δυο κουμπιά που η κίνηση ανοίγματος είναι πάτημα του πρώτου κουμπιού ταυτόχρονα με το δεύτερο με κατεύθυνση συνάντησης και των δυο (παράδειγμα στην εικόνα 3 ). Και ο τελευταίος είναι να έχει το κουμπί ανοίγματος από την μέσα πλευρά του σαγονιού ώστε να μην υπάρξει
πιθανότητα να πιεστεί σε περίπτωση πρόσκρουσης και τριβής με το έδαφος ( παράδειγμα στην εικόνα 5 ). Αυτή η περίπτωση είναι η οικονομικότερη για τους κατασκευαστές, με μειονέκτημα να μην δέχεται προστατευτικό υποσιάγωνο ή να έχει μια τρύπα που να δίνει την δυνατότητα του χειρισμού, αλλά με επίπτωση την είσοδο του αέρα στο εσωτερικό του κράνους.
Προσέξτε!!! Τα περισσότερα ανοιγόμενα κράνη έχουν σχεδιαστεί κυρίως για χρήση μέσα στην πόλη μόνο τα κλειστού τύπου έχουν ενδεχομένως τις προϋποθέσεις να περάσουν ή και περνούν ακόμα, τα αγωνιστικά test!!!