Ήταν το γερμανικό πλοίο «Χέρτα» που δόθηκε στη χώρα μας ως πολεμική επανόρθωση και μετονομάστηκε σε «Χειμάρρα». Ξεκίνησε το μοιραίο ταξίδι του από τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα με 544 επιβάτες και 86 άτομα πλήρωμα. Τα οδικά δίκτυα εκείνη την εποχή, την εποχή του εμφυλίου ήταν από κάκιστα έως ανύπαρκτα, γι’ αυτό και πολλοί προτιμούσαν το πλοίο ως μέσο μεταφοράς τους.
Στις 19 Ιανουαρίου του 1947, βυθίστηκε το ατμόπλοιο «Χειμάρρα», το πιο πολύνεκρο ναυάγιο στην ιστορία της Ελλάδας. Γι΄ αυτόν τον λόγο και έμεινε στην ιστορία ως «ο Τιτανικός της Ελλάδας».
Τα ξημερώματα της 19ης Ιανουαρίου, το «Χειμάρρα» έπλεε στον νότιο Ευβοϊκό. Λόγω της πυκνής ομίχλης που επικρατούσε στην περιοχή, προσέκρουσε στις βραχονησίδες «Βερδούγια», μεταξύ Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας. Πολλά σενάρια είχαν ειπωθεί τότε για τη βύθισή του (όπως πρόσκρουση σε νάρκη ή σαμποτάζ), όμως αυτή είναι η επικρατέστερη.
Προκλήθηκε διαρροή υδάτων και σοβαρό πρόβλημα στο πηδάλιο του πλοίου. Έμεινε ακυβέρνητο. Επικράτησε πανικός, με το πλήρωμα να μην μπορεί να ελέγξει ως όφειλε την εγκατάλειψη του πλοίου, που έγινε εντελώς ανεξέλεγκτα.
Η βύθιση του πλοίου είχε διάρκεια μιάμισης ώρας, 1 μόλις μίλι από την Αγία Μαρίνα. Όμως ο πανικός που επικράτησε έγινε αιτία να χάσουν τη ζωή του 383 άνθρωποι. Ανάμεσά τους βρίσκονταν πολλά γυναικόπαιδα, πολιτικοί κρατούμενοι και οι χωροφύλακες συνοδοί τους.
Στη δίκη, ο δεύτερος πλοίαρχος Μπέρτολς (που την ώρα του ναυαγίου είχε βάρδια), καταδικάστηκε σε 20 μήνες φυλάκιση, ενώ ο πλοίαρχος Μπελέσης σε 15 μήνες με αναστολή.
Πολλά χρόνια αργότερα, ο δύτης Κώστας Θωκταρίδης και η ομάδα του πραγματοποίησαν έρευνες στο σημείο του ναυαγίου και ανέσυραν πολύτιμα αντικείμενα. Τα αντικείμενα εκτέθηκαν μαζί με κειμήλια από το ναυάγιο του Τιτανικού στις αρχές του 2006 στο Ζάππειο.
ΠΗΓΗ e-daily